AdBlue®-liuoksen varastointilämpötila on 0–30°C, ja se on pidettävä poissa suorasta auringonvalosta. Pakkaukset on suljettava tiiviisti, kun ne eivät ole käytössä. AdBlue voi jäätyä –11°C:n lämpötilassa, joten varastointialueen on oltava tätä lämpimämpi. Jos AdBlue on jäätynyt, sitä voi käyttää, kun tuote on täysin sulanut värittömäksi, kiteettömäksi liuokseksi eli alkuperäiseen olomuotoonsa.
Varastointialueen on oltava puhdas ja pölytön, jotta kontaminaatiota ei tapahdu. Tämä on erityisen tärkeää lisättäessä AdBlue-liuosta ajoneuvoon.
Kun ostat AdBlue-liuoksen pakattuna, toimitamme sen sinetöidyissä pakkauksissa. AdBlue-liuosta voidaan varastoida jopa vuoden ajan, kunhan varastointiohjeita noudatetaan. Jos AdBlue-liuosta on jouduttu varastoimaan pidempään tai vaativissa olosuhteissa, esimerkiksi puimurissa, AdBlue-tankki kannattaa tyhjentää ja täyttää tuoreella AdBluella ennen koneen käyttöä. Vaihtoehtoisesti AdBlue voidaan analysoida, jotta varmistetaan sen olevan määritysten mukaista.
Älä käytä vanhoja diesel- tai öljykanistereita AdBlue-liuoksen lisäämiseen tai siirtämiseen. Myöskään öljytuotteiden siirtoon tarkoitetut laitteet (mm. pumput) eivät sovellu AdBluelle. Hanki AdBluelle omat, vain sen siirtämiseen tarkoitetut oheislaitteet. AdBlue voi kontaminoitua kaikista välineistä, joita on käytetty johonkin muuhun tarkoitukseen. Jopa pienet polttoaine-, öljy- tai voiteluainemäärät voivat vaurioittaa SCR-järjestelmää.
AdBlue-liuoksen lisäämisen aikana ei tarvitse käyttää suojavaatetusta. Suosittelemme kuitenkin käyttämään käsineitä, jotka estävät herkän ihon ärtymisen, jos AdBlueta joutuu iholle. Lue AdBlue-käyttöturvallisuustiedote, kun käsittelet suuria AdBlue-määriä.
Varoitus: Veden tai huonolaatuisen urealiuoksen käyttäminen aiheuttaa helposti merkittäviä vaurioita auton järjestelmiin. Näihin kuuluu muun muassa veden ja urealiuoksen mineraaleista peräisin olevien kalkkijäämien ja suolan kerääntyminen järjestelmään. Jos SCR-järjestelmä ajan myötä vahingoittuu ja tukkeutuu, järjestelmään on hankittava kalliita varaosia ja tehtävä kalliita korjauksia.
Ajoneuvon takuu ei kata korjauksia, jotka aiheutuneet luokittelemattoman AdBluen käytöstä tai järjestelmän manipuloimisesta. Päästörajojen ylittämisestä on jatkossa luvassa Suomessakin isot sakkorangaistukset. Useat kuljetusten ostajat edellyttävät päästörajojen ehdotonta noudattamista kuljetussopimuksissaan.
Jos moottori käynnistetään lyhyeksikin ajaksi:
Osta AdBlue ainoastaan lisensoidulta VDA-toimittajalta (VDA on saksalaisten moottorivalmistajien järjestö, joka omistaa AdBlue-tavaramerkin).
Varmista, että AdBlue-toimittajallasi on käytössä laadunvarmistusprosessi AdBlue-liuoksen hankintaa ja toimitusta varten.
Yaralla on Euroopassa useita tuotantolaitoksia, joista tuotetta toimitetaan kaikille markkinoille ja tuotantolaitokset ovat ISO-sertifioituja. Yaran Sluiskilin tehdas Alankomaissa on maailman suurin urean tuotantolaitos. Yaran tuottama AdBlue myydään käyttämällä toimitusketjua, jota Yara valvoo ja ohjaa tuotannosta aina varikolla tai jälleenmyyjän toimipisteessä tapahtuvaan tankkaamiseen saakka.
Huonolaatuiset urealiuokset tai AdBlue-liuoksen hankkiminen tuottajilta tai jälleenmyyjiltä, jotka eivät jatkuvasti arvioi tai analysoi tuotanto- ja jakeluketjuaan, voi vaurioittaa linja- tai kuorma-auton herkästi kontaminoituvaa SCR-järjestelmää.
Yara on AdBlue-liuoksen luotettava tuottaja. Yara valvoo ja ohjaa tuotantoprosessiaan ja toimitusketjuaan siten, että ne täyttävät aina AdBlue-liuosta koskevat ISO-standardit. Yaran AdBlue-tuotannolla on VDA:n lisenssi. Tuotteita Suomen markkinoille toimittavat Valkeakosken ja Sluiskilin liuotuslaitokset. Tätä Yara-standardien mukaisesti valmistettua ja asiakkaille toimitettavaa AdBlue-liuosta markkinoidaan ympäri maailman tuotemerkillä Air1.
Yara toimittaa analyysisertifikaatit tai tuotantoprosessejamme koskevat muut tiedot pyynnöstä.
AdBlue® is a registered trademark of the Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA).