Joidenkin mielestä AdBlue-liuoksen käyttö on vaivalloista, mutta asia ei ole näin. SCR-ajoneuvojen käyttö on yhtä helppoa kuin muidenkin autojen. AdBlue-säiliön täyttäminen on yhtä helppoa kuin lasinpesunesteen lisääminen tai auton öljytason tarkistaminen.
Mahdolliset ongelmat, jos AdBlue-liuosta ei käytetä
Auto ei käynnisty enää usean pysähdyksen jälkeen.
Kalliit korjaukset, joita takuu ei kata; katalysaattori ja SCR-järjestelmä vaurioituvat herkästi ilman AdBlue-liuoksen käyttöä. SCR-järjestelmän AdBlue-ruiskutin voi tukkeutua ja katalysaattori vaurioitua, jos säiliö täytetään vedellä AdBlue-liuoksen sijaan.
Moottorin suorituskyky heikkenee ja polttoainetta kuluu enemmän, kun SCR-järjestelmään kohdistuu jatkuvaa vahinkoa.
Euro 6 -autolle asetetut päästörajat ylittyvät. Auto ei läpäise katsastusta.
Mitä tapahtuu, jos AdBlue-liuosta kaadetaan dieselsäiliöön tai dieselöljyä AdBlue-säiliöön?
Älä käynnistä moottoria!
Älä siirrä ajoneuvoa!
Pidä ajoneuvo alkuperäisellä paikallaan ja tyhjennä säiliö.
Jos moottori käynnistetään lyhyeksikin ajaksi:
Liuosta pääsee väärään järjestelmään, mikä voi aiheuttaa kalliita seurauksia pitkällä ja lyhyellä aikavälillä.
AdBlue ei ole yhteensopiva tiettyjen metallien ja materiaalien kanssa, joten se rikkoo polttoainejärjestelmän putket ja muut osat vähitellen.
Dieselöljy saastuttaa katalysaattorin. Katalysaattorin vaihto on kallis toimenpide, jota takuu ei kata ja joka aiheuttaa käyttökatkoksia ja huoltokuluja.